EFEKTIFKAH KEYWORD MNEMONIC DALAM MEMPELAJARI KOSAKATA?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22219/jipt.v5i2.4639

Keywords:

Keyword mnemonic, remember, vocabulary

Abstract

Kosakata adalah hal yang penting untuk diingat oleh individu, namun terkadang individu merasa sulit untuk mengingat kosakata. Individu memerlukan sebuah metode yang dapat membantu untuk mengingat dengan mudah kosakata beserta artinya atau tidak mudah lupa dengan kosakata yang telah dipelajari sebelumnya. Keyword mnemonic merupakan salah satu cara untuk membantu individu dalam mengingat kosakata. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektifitas keyword mnemonic dalam meningkatkan kemampuan mengingat arti kosakata bahasa inggris. Subjek penelitian ini melibatkan 56 siswa SMP Negeri 13 Makassar yang belum menghafal kosakata bahasa Inggris beserta artinya. Desain eksperimen yang digunakan pada penelitian ini adalah control group posttest-only design. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Terdapat perbedaan yang signifikan antara kelompok yang menggunakan keyword mnemonic dan kelompok kontrol. Kelompok yang menggunakan keyword mnemonic (mean=1.14) memperoleh hasil lebih tinggi dari kelompok kontrol (mean=-5.14) (p=0.000<0.05). Penelitian ini bermanfaat bagi individu yang ingin mengingat dengan mudah dan dapat digunakan dalam waktu jangka panjang.

 Kata kunci: Keyword mnemonic, mengingat, kosakata

 

Vocabulary is an important thing to be remembered by the people, but sometimes people find it difficult to remember the vocabulary. Individuals need a method that can help to remember vocabulary and their meanings easily or not easily forget the vocabulary that have been studied previously. Keyword mnemonic is one of the method to assist individuals in remembering vocabulary. The purposed of this study was to determine the effectiveness  keyword mnemonic to improve the ability to remember the meaning of the english vocabulary. Subjects of this study involving 56 students of senior high school of thirteen Makassar who have not memorized the English vocabulary and their meanings yet. Experimental design used in this study is the posttest-only control group design. The results showed that there are significant differences between the groups using the keyword mnemonic and control groups. The groups that use the keyword mnemonic (mean=1.14) obtain higher yields than the control group (mean=-5.14) (p=0.000<0.05). This study is beneficial for individuals who would like to recall with ease and can be used in the long term.

Keyword: Keyword mnemonic, remember, vocabulary

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anjomafrouz, F., & Tajalli, G. (2012). Effects of using mnemonic associations on vocabulary recall of Iranian efl learners over time. International Journal of English linguistics, 2 (4): 101-114.

Anshorulloh, R. (2008). Efektivitas metode mnemonik dalam meningkatkan daya ingat siswa pada mata pelajaran sejarah di mts persiapan negeri kota batu (Skripsi). Malang: Universitas Islam Negeri Malang. Diakses dari http://docplayer.info/415769-Efektivitasmetode-mnemonikdalammeningkatkan -daya-ingat-siswa-pada-mata-pelajaransejarahdi-mtspersiapan-negeri-kota-batu-skripsi.html.

Arsyad, A. (2009). Dasar-dasar penguasaan bahasa Inggris. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Atkinson, R.C. (1975). Mnemotechnics in second-language learning. Journal American Psychologist, 30: 821-828.

Azwar, S. (2010). Metode penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Bakken, J. P., & Simpson, C. G. (2011). Mnemonic strategies: success for the young-adult learner. Journal of Human Resource and Adult Learning, 7 (2): 79-85.

Benge, C., & Robbins, M. E. (2009). Using keyword mnemonics to develop secondary students’ vocabularies: A teacher’s action research. Journal of Language and Literacy Education, 6 (1): 93-104.

Faruq, M. M. (2007). 100 permainan kecerdasan kinestetik. Jakarta: Grasindo.

Gegenfurtner, K. R., Wichmann, F. A., & Sharpe, L. T. (1998). The contribution of color to visual memory in X-chromosome-linked dichromats. Journal Color and Visual Memory, 38 (7): 1041-1045.

Glassman, W.E., & Hadad, M. (2009). Approaches to psychology. New York: McGraw Hill.

Hackman, S. (2008). Teaching effective vocabulary: What can teachers do to increase the vocabulary of children who start education with a limites vocabulary?. New York: Children, schools and families.

Halim, M. A., Wiyanti, S., & Agustin, R.W. (2012). Keefektifan teknik mnemonic untuk meningkatkan memori jangka panjang dalam pembelajaran biologi pada siswa kelas VIII SMP Al-Islam 1 surakarta. Jurnal Psikologi, 1 (2): 1-11.

Irwanto. (2002). Psikologi umum. Jakarta: Prenhallindo.

Keskinkiliç & Sünbül. (2011). The effects of mnemonic key word method on science lessons: access and attitude of students. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 2 (4): 1-8 ISSN 1309-6249.

Khalid, A. M. (2014). Efektivitas keyword mnemonic untuk meningkatkan kemampuan mengingat arti asmaul husna. (Skripsi). Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Khan, K. (2008). Mnemonics and Study Tips for Medical Students. London: Hodder Arnold, an Hachette uk company.

Light, L.L. (1996). Memory and aging. E.L Bjork & R.A Bjork. Handbook of perception and cognition (2nd ed). America: Academic press.

Maitland, L.L. (2010). 5 Steps to A, AP psychology. New York: McGraw Hill.

Rahmawati, D., Sunaryo., & Widodo. (2012). Penguasaan kosakata bahasa Indonesia pada anak usia prasekolah. Jurnal Bahasa dan Sastra, 1 (1): 1-12.

Richmond, A. S., Cummings, R., & Klapp, M. (2008). Transfer of the method of loci, pegword, and keyword mnemonics in eighth grade classroom. Journal Researcher, 21 (2): 1-13.

Samsiyah, S., Andayani., & Rohmadi, M. (2013). Hubungan antara penguasaan kosakata dan motivasi belajar dengan kemampuan membaca cerita (survei pada siswa kelas V SD negeri di kecamatan jatiroto). Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1 (1): 27-36.

Santrock, J.W. (2015). Psikologi pendidikan. Jakarta: Kencana.

Shejbalová, D. (2006). Methods and approaches in vocabulary teaching and their Influence on students’ acquisition. Česká republika: Universitas Masaryk.

Siriganjanavong, V. (2013). The mnemonic keyword method: effects on the vocabulary acquisition and retention. Journal English Language Teaching, 6 (10): ISSN: 1916-4742, 1-10.

Solso, R. L. (2001). Cognitive psychology (6th ed). Boston: Allyn and bacon.

Tavakoli, M., & Gerami, E. (2012). The Effect of Keyword and Pictorial Methods on EFL Learners’ Vocabulary Learning and Retention. Porta Linguarum. ISSN: 1697-7467, 299-316.

Walch, J.W. (2003). Content-area strategies social studies. Portland: Walch.

Walgito, B. (2010). Pengantar psikologi umum. Yogyakarta: Andi.

Downloads

Published

2017-11-07

How to Cite

Sudirman, N. A., & Ridha, A. A. (2017). EFEKTIFKAH KEYWORD MNEMONIC DALAM MEMPELAJARI KOSAKATA?. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 5(2), 226–235. https://doi.org/10.22219/jipt.v5i2.4639

Issue

Section

Articles