Analisis Efektivitas Penggunaan E-Modul Berbasis Aplikasi Flipbook Pada Pembelajaran Tematik Di SD
DOI:
https://doi.org/10.22219/jp2sd.v10i1.20175Abstract
This study aimed to describe the effectiveness of using flipbook-based E-modules in thematic learning for fourth graders at SDN Girimoyo 02, Malang Regency. The study’s research method involves questionnaires and tests, students’ and teachers’ questionnaire responses, expert validation questionnaire results, and post-test and pre-test results. Based on the results of the study, the students’ questionnaire response was 92.85%, the teachers’ was 99%, the experts’ validation was 78%, the media validation questionnaire was 91%, the teacher questionnaire responses showed 99%, and the student questionnaire response was 93, 85. Based on these results, the E-module is categorized as valid and appropriate to use in learning activities, and the students’ cognitive result on the pre-test was 47.78, and the post-test was 83.34. Based on the results of the pre-test and post-test scores, it showed an increase, and the results of the analysis of the validation results and the responses of students and teachers showed that the E-module was effective by showing success in thematic learning, so that students understand the material well
Downloads
References
Agus, I. G., Prasetya, S., Wirawan, I. M. A., Teknik, F., Pendidikan, U., Wisnu, J., & Marga, K. (2017). PENGEMBANGAN E-MODUL PADA MATA PELAJARAN PEMODELAN PERANGKAT LUNAK KELAS XI DENGAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING DI SMK NEGERI 2 TABANAN. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 14(1), 96–105.
Amanullah, M. A. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN FLIPBOOK DIGITAL GUNA MENUNJANG PROSES PEMBELAJARAN DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, Special Issue, 37–44.
Anak Agung Meka Maharcika, Ni Ketut Suarni, & I Made Gunamantha. (2021). Pengembangan Modul Elektronik (E-Modul) Berbasis Flipbook Maker Untuk Subtema Pekerjaan Di Sekitarku Kelas Iv Sd/Mi. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(2), 165–174. https://doi.org/10.23887/jurnal_pendas.v5i2.240
Dewi, M. S. A., & Lestari, N. A. P. (2020). E-Modul Interaktif Berbasis Proyek terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3), 433–441.
Donuata, P. B. (2019). Efektivitas Pemberian Pre Test dan Post Test Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Fisika Siswa. IKIP Muhammadiyah Maumere, 2(1), 1–7.
Dwiyanti, I., Supriatna, A. R., & Marini, A. (2021). Studi Fenomenologi Penggunaan E-Modul Dalam Pembelajaran Daring Muatan Ipa Di Sd Muhammadiyah 5 Jakarta. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 74–88. https://doi.org/10.23969/jp.v6i1.4175
Erdi, P. N., & Padwa, T. R. (2021). Pengguna E-Modul dengan Sistem Project Based Learning. Jurnal Vokasi Informatika, 1(1), 21–25.
Hakim, Luqman Nur, Wedi Agus, P. H. (2020). ELECTRONIC MODULE ( E-MODULE ) UNTUK MEMFASILITASI SISWA BELAJAR MATERI CAHAYA DAN ALAT OPTIK DI RUMAH. 3(3), 239–250. https://doi.org/10.17977/um038v3i32020p239
Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home ( SFH ) Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 8(1), 496–503.
Imansari, N., & Sunaryantiningsih, I. (2017). Pengaruh Penggunaan E-Modul Interaktif Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa pada Materi Kesehatan dan Keselamatan Kerja. VOLT : Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 2(1), 11–16. https://doi.org/10.30870/volt.v2i1.1478
Indriani, E. (2021). Analisis Efektivitas Implementasi Pembelajaran Daring Dimasa Pandemi Covid-19 Pada Siswa SMA Kelas X Se-Kecamatan Mranggen Mata Pelajaran PJOK. Journal of Physical Activity and Sports (JPAS), 2(1), 1–11. https://doi.org/10.53869/jpas.v2i1.34
Irwandi, I., & Fajeriadi, H. (2019). Pemanfaatan Lingkungan sebagai Sumber Belajar untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa SMA di Kawasan Pesisir, Kalimantan Selatan. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1(2), 66–73. https://doi.org/10.20527/binov.v1i2.7859
Jannah, Y. M., & Mudiono, A. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Game Based Learning Materi Pengukuran Dengan Penguatan Karakter Gemar Membaca dan Menghargai Prestasi. Jurnal Gantang, 2(2), 179–189.
Kuncahyono. (2018). Pengembangan E-Modul (Modul Digital) Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar (Vol. 2, Issue 2).
Kurniawan, A. H. (2012). PENGARUH KEMAMPUAN KOGNITIF TERHADAP KEMAMPUAN PSIKOMOTORIK MATA PELAJARAN PRODUKTIF ALAT UKUR SISWA KELAS X JURUSAN TEKNIK KENDARAAN RINGAN DI SMK MUHAMMADIYAH PRAMBANAN.
Laili, I., Gnefri, & Usmeldi. (2019). EFEKTIVITAS PENGEMBANGAN E-MODUL PROJECT BASED LEARNING PADA MATA PELAJARAN INSTALASI. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 306–315.
Luh, N., & Karang, G. (2021). E-Modul dengan Pendekatan Kontekstual pada Mata Pelajaran IPA. Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 435–445.
Marryono Jamun, Y. (208 C.E.). Dampak Teknologi Terhadap Pendidikan. Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(1), 1–136.
Oktaviana, N., Nayazik, A., Arga, H., & Rani, D. (2019). EFEKTIVITAS PENERAPAN E-MODUL BERBASIS KVISOFT FLIPBOOK MAKER MATERI SATUAN PANJANG KELAS 3 SD. Journal of Information Education, 2(1), 32–40.
Riwu, I. U., Ngurah, D., Laksana, L., & Dhiu, K. D. (2018). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR ELEKTRONIK BERMUATAN MULTIMEDIA PADA TEMA PEDULI DASAR KELAS IV DI KABUPATEN NGADA. Journal of Education Technology, 2(2), 56–64.
Romayanti, C., Sundaryono, A., & Handayani, D. (2020). Pengembangan E-Modul Kimia Berbasis Kemampuan Berpikir Kreatif Dengan Menggunakan Kvisoft Flipbook Maker. Pendidikan Dan Ilmu Kimia, 4(1), 51–58. https://doi.org/10.33369/atp.v4i1.13709
Roni Hamdani, A., & Priatna, A. (2020). Efektifitas Implementasi Pembelajaran Daring (Full Online) Dimasa Pandemi Covid- 19 Pada Jenjang Sekolah Dasar Di Kabupaten Subang. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 6(1), 1–9. https://doi.org/10.36989/didaktik.v6i1.120
Salim, & Haidir. (2019). Penelitian Pendidikan: Metode, Pendekatan, dan Jenis. Jakarta: Penerbit Kencana.
Sa’diyah, K. (2021). Pengembagan E-Modul Berbasis Digital Flipbook Untuk Mempermudah Pembelajaran Jarak Jauh Di SMA. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1298–1308. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/561
Setiyo, E., & Harlin, Z. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flash Flip Book pada Mata Kuliah Elemen Mesin 1 di Program Studi Pendidikan Teknik Mesin Universitas Sriwijaya. Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 18(1), 1–6.
Silitonga, F. S., & Fitriah, K. (2018). Desain E-Modul Berbasis Kemaritiman Pada Matakuliah Kimia Lingkungan Dengan Pendekatan Project Based Learning. Jurnal Zarah, 6(2), 63–67. https://doi.org/10.31629/zarah.v6i2.773
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). In -.Bandung: Alfabeta.
Syahputri, I., & Dafit, F. (2021). Pengembangan E-Modul Membaca Siswa Kelas 3 SDN 029 Pekanbaru. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 671–686. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.1081
Syahrial, Asrial, Kurniawan, D. A., & Piyana, S. O. (2019). E-Modul Etnokontruktivisme: Implementasi Pada Kelas V Sekolah Dasar Ditinjau Dari Persepsi, Minat Dan Motivasi. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 21(1), 165–177. https://doi.org/10.21009/jtp.v21i2.11030
Teni, N. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Qur’an, Hadist, Dan Tarbiyah, 03(01), 171–187. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1321/2/022099
Wardani, D. A., & Susilowibowo, J. (2021). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR ELEKTRONIK BERBASIS FLIPBOOK SEBAGAI PENDUKUNG IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN SCIENTIFIC APPROACH DALAM PEMBELAJARAN DARING PADA MATERI PERSEDIAAN. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 15(2), 231–241. https://doi.org/10.19184/jpe.v15i2.26410
Wuladari, M. A., Arga, H. S. P., Kelana, J. B., Altaftazani, D. H., & Ruqoyyah, S. (2020). Analisis Pembelajaran “Daring” Pada Guru Sekolah Dasar Di Era Covid-19. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 7(2), 164–168.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD) agree to the following terms:
- For all articles published in Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.