Pengembangan E-Modul Bangun Datar Berbasis Teori Multiple Intelligence untuk Siswa Kelas IV SDN Ngupasan

Authors

  • Kusuma Ardi Wijaya Kusuma
  • Mujiyem Sapti Universitas Muhammadiyah Purworejo
  • Rintis Rizkia Pangestika Universitas Muhammadiyah Purworejo

DOI:

https://doi.org/10.22219/jp2sd.v10i1.20249

Abstract

The rapid development of technology has invaded the world of education over time. This, of course, must be balanced with the quality and professionalism of teachers. Teachers must be rich in information and technology mastery to build mature learning concepts. Of course, in order to generate student activity in learning, it also needs to be supported by learning tools that the teacher has prepared. The current pandemic condition makes students study online. In such conditions, teaching materials are needed to help students master the material independently. Electronic modules can be developed and integrated with the theory of multiple intelligences in learning  to build students' concepts and thinking skills in learning maximally. The results of the multiple intelligence-based e-module research developed are feasible to use because they meet the valid, practical, and effective criteria. Based on the validity test conducted by media experts, material experts, and teachers, the average score was 3.85. The practicality test through a student response questionnaire conducted with a limited and wide-field trial obtained an average score of 3.64 and was categorized as effective in learning completeness with 84%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Branch, Robert Maribe. 2009. Intrustional Design: The ADDIE Approach. Springer Sience:USA

Charisma, Jeaniver Yuliane dan Aslim Asnam. 2018. Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Masalah Berorientasi pada Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Prestasi Belajar Matematika. Indonesian Journal of Mathematics Education Vol. 1, No. 1, Oktober 2018, pp: 34~46 p-ISSN: 2654-3907 , e-ISSN: 2654-346X

Diana, M., Netriwati, & Suri, F. I. (2018). Modul Pembelajaran Matematika Bernuansa Islami dengan Pendekatan Inkuiri. Desimal, 1(1), 7–13.

Ditjen Pendidikan Indonesia.2017.Panduan Praktis Penyusunan E-modul.Jakarta

Dwiqi, G. C. S., Sudatha, I. G. W., & Sukmana, A. I. W. I. Y. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran IPA Untuk Siswa SD Kelas V. Jurnal EDUTECH UNDIKSHA, 8(2), 33–48.

Gumilang, M. R., Wahyudi, & Indarini, E. (2019). Pengembangan Media Komik dengan Model Problem Posing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika matematis merupakan salah satu secara interaktif , inspiratif , menyenang- melakukan penguasaan bahan dan materi. Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(2), 185–196.

Illahi, T. A. R., Sukartiningsih, W., & Subroto, W. T. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Materi Jenis-Jenis Pekerjaan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 4(3).

Istiningsih, & Nisa, A. F. (2015). Implementasi multiple intelligences dalam pendidikan dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2), 181–196.

Kharisma, J. Y., & Asman, A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Masalah Berorientasi pada Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Prestasi Belajar Matematika. Indonesian Journal of Mathematics Education, 1(1), 34–47.

Mauluah, L., Sulistyowati, E., & Rokhimawan, M. A. (2015). Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Multiple Intelligences Untuk Siswa SD / MI Di Bantul. MAGISTRA, 6(2), 64–78.

Mulyatiningsih, Endang.2011.Riset Terapan.Yogyakarta:UNY Press

Munir.2012.Multimedia: Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. 2012.Bandung:Alfabeta

Nugroho, I. A., & Surjono, H. D. (2019). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video Materi Sikap Cinta Tanah Air Dan Peduli Lingkungan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(1), 29–41.

Peraturan Pemerintah Tahun Republik Indonesia.

Permatasari, A. I., Mulyani, B., & Nurhayati, N. D. (2014). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Joyful Learning Dengan Metode Pemberian Tugas Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Pokok Koloid Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Simo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 31(1), 117–122.

Purnomo, Yoppy Wahyu.2015.Pembelajaran Matematika Untuk PGSD. Jakarta:Penerbit Erlangga

Sugiyono.2016.Metode Penelitian Pendidikan(Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D).Bandung:Alfabeta

Wahyugi, R., & Fatmariza. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Software Macromedia Flash 8 Sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 785–793.

Widyatmoko, Galih dan Ali Muhtadi. 2017. Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbentuk Game Untuk Menstimulasi Aspek Kognitif Dan Bahasa Anak TK. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan Volume 4, No 1, April 2017 (38-49).

Zaini, H. M., & Jumirah, R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Topik Ekologi Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 2(1), 39–47.

Downloads

Published

2022-04-11

Issue

Section

Articles