The Impact of Using Digital Books as A Media in Online Arabic Learning

Authors

  • Nurul Hamidah Universitas Muhammadiyah Malang, Indonesia
  • Abdul Haris Universitas Muhammadiyah Malang, Indonesia
  • Lailatul Mauludiyah Universitas Muhammadiyah Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22219/jiz.v5i3.23620

Keywords:

Digital Book, Pembelajaran Bahasa Arab, Implementasi

Abstract

This study aimed to analyse the process of using digital books to learn Arabic and its impact on online Arabic learning. The research was conducted at MTs Wahid Hasyim 01 Malang. This study took a qualitative approach and conducted case study research. An Arabic teacher and ten eighth-grade students from MTs. Wahid Hasyim and Malang served as research subjects. Data collection methods used are observation, interview, and documentary. The data analysis technique uses the Miles and Huberman interactive technique by going through the stages of data reduction, data display, and drawing conclusions. The results of the study show that the implementation of the utilisation is carried out through three stages of digital books by following the Ministry of Education and Culture's distance learning guidelines and taking scenario A through the processes of preparation, implementation, and evaluation. Students are of the view that using digital books makes them more interested in learning, helps them concentrate more, and can improve their learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Abdul Haris, Universitas Muhammadiyah Malang, Indonesia

References

Abdel Rahman Ibrahim, M. H. (2016). Classroom Management The Effectiveness of Teacher’s Roles. Education and Linguistics Research, 2(1), 69. https://doi.org/10.5296/elr.v2i1.9053

Agustian, N., & Salsabila, U. H. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran. Islamika, 3(1), 123–133. https://doi.org/10.36088/islamika.v3i1.1047

Alifya & Rahman, E. S. (2020). Efektivitas penerapan interaktif e-book mata pelajaran pemrograman dasar pada siswa smk. Jurnal Media Elektrik, 17(2), 14–18. https://ojs.unm.ac.id/mediaelektrik/article/view/14040

Amalia, F., & Kustijono, R. (2017). Efektifitas Penggunaan E-Book dengan Sigil untuk Melatihkan Kemampuan Berpikir Kritis. Prosiding Seminar Nasional Fisika (SNF), 1(November), 81–85.

Amanullah, M. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital Guna Menunjang Proses Pembelajaran Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1), 37. https://doi.org/10.24269/dpp.v0i0.2300

Besse Wahida. (2017). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab (Studi Kasus terhadap Problematika Metodologis Pembelajaran Bahasa Arab di IAIN Pontianak). Jurnal Al-Astar STAI Mempawah, 7(1), 43–64.

Fithidayati. (2022). Urgensi Media Pembelajaran Berasaskan Teknologi Informasi pada Mata Pelajaran Fikih di MTsN 1 Pesisir Selatan. ANWARUL: Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 2(4), 374–390.

Fitriyanti, P., & Artikel, I. (2021). Penggunaan E-Book Untuk Meningkatkan Minat Baca. 11, 170–177. http://jurnal.umk.ac.id/index.php/RE

Huberman, M. B. M. and A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. In Sage Publications (2 nd). SAGE Publications, Inc.

Kemdikbud. (2020). Panduan Pembelajaran Jarak Jauh. Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan, 28. https://bersamahadapikorona.kemdikbud.go.id/panduan-pembelajaran-jarak-jauh/

Khairinal, K., Suratno, S., & Aftiani, R. Y. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Berbasis Flip Pdf Professional Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Dan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X Iis 1 Sma Negeri 2 Kota Sungai Penuh. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 458–470. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i1.583

Luh, N., & Ekayani, P. (2021). Pentingnya penggunaan media siswa. Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa, March, 1–16.

Mentari, D., Sumpono, S., & Ruyani, A. (2018). Pengembangan media pembelajaran e-book berdasarkan hasil riset elektroforesis 2-d untuk mengukur kemampuan berpikir kreatif mahasiswa. PENDIPA Journal of Science Education, 2(2), 131–134. https://doi.org/10.33369/pendipa.2.2.131-134

Miftah, M. (2013). Fungsi dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Sswa. Jurnal KWANGSAN, 1(2), 95–105.

Muhammad, M., Rahadian, D., & Safitri, E. R. (2017). Penggunaan Digital Book Berbasis Android Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Keterampilan Membaca Pada Pelajaran Bahasa Arab. Pedagogia, 15(2), 169. https://doi.org/10.17509/pedagogia.v15i2.8094

Murati, R. (2015). The Role of the Teacher in the Educational Process. The Online Journal of New Horizon in Education, 5(2), 75–78.

Muswita, Utomo, A. B., Yelianti, U., & Wicaksana, E. J. (2018). Pengembangan E-Book Berbasis Mobile Learning Pada Mata Kuliah Struktur Tumbuhan. Pendidikan Biologi, 11(2), 93–104. https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v11i2.23814

Pratama, U. N., & Haryanto, H. (2018). Pengembangan game edukasi berbasis android tentang domain teknologi pendidikan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2), 167–184. https://doi.org/10.21831/jitp.v4i2.12827

Rizki Muktia N, Dirana Sofiah S, H. I. A. M. (2016). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab: Studi Kasus Mahasiswa Jurusan Ilmu Agama Islam Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Jakarta Angkatan 2014. Jurnal RISENOLOGI KPM UNJ, 1(1), 47–55. https://doi.org/10.47028/j.risenologi.2016.11.24

Ruddamayanti. (2019). Pemanfaatan Buku Digital dalam Meningkatkan Minat Baca. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 2, 1193–1202.

Saddam Husein, S. U. M. S. S. (2018). Urgensi Media Dalam Proses Pembelajaran. Al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 237. https://doi.org/10.33477/alt.v3i2.605

Saprudin, S., Rahman, N. A., Amiroh, D., & Hamid, F. (2021). Studi Literatur: Analisis Penggunaan e-Book dalam Pembelajaran Fisika. Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 13(2), 20–26. https://doi.org/10.30599/jti.v13i2.1144

Simanjuntak, S. D., & Imelda, I. (2018). Respon Siswa Terhadap Pembelajaran Matematika Realistik Dengan Konteks Budaya Batak Toba. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 4(1), 81–88. https://doi.org/10.30743/mes.v4i1.874

Sugiyono. (2003). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif Kualitatif (Issue June).

Suminar, D. (2019). Penerapan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Sosiologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 774–783. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5886

Syaifullah, M. (2020). Urgensi Media Pembelajaran Ditinjau dari Karakteristik Fisik dan Psikomotorik Anak Usia Dasar. AT-TAHDZIB, 5(1), 1–9. http://ejurnal.iaipd-nganjuk.ac.id/index.php/At-Tahdzib/article/view/195

Syamsuar, & Reflianto. (2018). Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2), 1–13. https://doi.org/10.24036/et.v2i2.101343

Talizaro Tafoano. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan The Role Of Instructional Media To Improving. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Tekege, M. (2017). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran SMA YPPGI Nabire. Jurnal Teknologi Dan Rekayasa, 2(1), 40–52. https://uswim.e-journal.id/fateksa/article/view/38

Zahara, N., Djufri, D., & Sarong, M. A. (2017). Optimalisasi Pembelajaran Dengan E-Book Dan Media pembelajaran Berbasis Multimedia Untuk Meningkatkan Hasil belajar Siswa Kelas X SMA Pada Materi Dunia Tumbuhan. BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi Dan Kependidikan, 2(2), 105. https://doi.org/10.22373/biotik.v2i2.243

Downloads

Published

2023-01-04

How to Cite

[1]
N. Hamidah, A. Haris, and L. Mauludiyah, “The Impact of Using Digital Books as A Media in Online Arabic Learning”, JIz, vol. 5, no. 3, pp. 345–356, Jan. 2023.