Pengembangan Lembar Kerja Siswa Materi Gerak Dasar Berisi Konten Berbasis Permainan Tradisional Kalimantan Utara
DOI:
https://doi.org/10.22219/jp2sd.v10i1.20442Abstract
form of books. The purpose of this study was to determine the quality of materials and media in locomotor, non-locomotor and manipulative learning devices containing traditional game content. The research site was carried out in class II were 20 students. The research uses a research and development approach through the Dick & Carey model with 7 stages. The results of the study on indicators of introducing the traditional game of switching stars, taxes and pickles on the content feasibility achievement with an average overall score of 3, then the demonstration indicator through pictures on the presentation achievement obtained an average score of 2.25, as well as indicators of the use and attractiveness of letters on the achievement language and readability score 2. The assessment also consists of device assessment, and LKS assessment (material expert and media expert). The assessment obtained in the assessment of learning devices obtained a percentage of 88.89% which means that it meets the valid criteria. Meanwhile, the LKS assessment is based on the validation results of material and media experts, both of which get a percentage value of 90%, which means it is valid
Downloads
References
Agustin Mulyani, S. (2014). Penggunaan Boneka Sebagai Media Simulasi Kreatif Di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 1(2), 20. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v1i2.1801
Aini, D. F. N. (2021). Guru Profesional: Pola Transformasi Implementasi Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 9(1), 66–73.
Al-Wahid, S. M., & Abrori, F. M. (2019). ANALISIS PARADIGMA GURU SEKOLAH DASAR DI TARAKAN DALAM PEMANFAATAN INDIGENOUS KNOWLEDGE DALAM PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN. Edukasia: Jurnal Pendidikan, 6(1).
Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik, Edisi. Revisi VI Jakarta: Rineka Cipta.
Arisinta, R., Wicaksono, B. H., & Utami, I. W. (2017). PENGEMBANGAN GROUP INVESTIGATION DENGAN PERMAINAN “AKU SEORANG DETEKTIF” KELAS IV SD MUHAMMADIYAH 1 MALANG Renika Arisinta 1) , Bayu Hendro Wicaksono 2) , Ima Wahyu Putri Utami 3). Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan SD, 5(September), 732–742.
Astutik, L. S., Suwandayani, B. I., & Agustin, U. L. (2020). Pengaruh Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Aksara Jawa di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 8(1), 79–87. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v8i1.12413
Deviana, T. (2018). Analisis Kebutuhan Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Kabupaten Tulungagung Untuk Kelas V Sd Tema Bangga Sebagai Bangsa Indonesia. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 6(1), 47. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v6i1.5902
Deviana, T., & Sulistyani, N. (2021). Analisis Kebutuhan Pengembangan E-Modul Matematika HOTS Beroerintasi Kearifan Lokal Daerah di Kelas IV Sekolah Dasar. JP2SD: Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar, 9(2), 158–172.
Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2001). The systemic design of instruction. United State: Addison-Wesley Educational Publishers Inc.
Ekowati, D. W., Kusumaningtyas, D. I., & Sulistyani, N. (2017). Ethnomathematica Dalam Pembelajaran Matematika (Pembelajaran Bilangan Dengan Media Batik Madura, Tari Khas Trenggal Dan Tari Khas Madura). Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 5(2), 716. https://doi.org/10.22219/jp2sd.vol5.no2.716-721
Fantiro, F. A., Utami, I. W. P., Muzakki, A., & Widyatama, E. A. (2021). Modifikasi Model Pembelajaran TGT Dengan Permainan Modifikasi Ball Throwing Jump Games Pada Materi Gerak Lokomotor Kelas 3 SD. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 9(2), 208–216.
Hartyatni, M. S. (2018). Membangun Budaya Baca Melalui Pengelolaan Media Sudut Baca Kelas Dengan “12345.” Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 6(1), 1. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v6i1.5906
Hidayat, A. (2017). Peningkatan aktivitas gerak lokomotor, nonlokomotor dan manipulatif menggunakan model permainan pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 2(2), 21–29.
Ismail, T. (2009). Pengembangan modul ekosistem untuk pembelajaran sains di SMP kelas VII dengan model siklus belajar (learning cycle) yang berorientasi konstruktivisme. Universitas Negeri Malang.
Kelas, S., Muhammadiyah, V. S. D., & Malang, D. A. U. (n.d.). PENDAHULUAN Pembelajaran bahasa Indonesia merupa- kan pembelajaran yang paling utama . Dikatakan demikian karena dengan ba- hasa siswa dapat menimba ilmu pengeta- huan , teknologi , seni , serta informasi yang ditularkan oleh pendidik . Proses tersebut te. 40–47.
Konsentrasi, M., & Dan, K. (2015). Melalui Media Dotmeti Pada Siswa Abk Kelas Iv. 26–31.
Kuncahyono, K. (2017). Analisis Penerapan Media Berbasis Komputer Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 5(2), 773. https://doi.org/10.22219/jp2sd.vol5.no2.773-780
Kusumaningtyas, D. I. (2019). Respon Guru Dan Siswa Terhadap Penggunaan Lks Berbasis Multiple Intellegences. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 3(1), 62–66. https://doi.org/10.21067/jbpd.v3i1.2797
Mukhlishina, I. (2017). Modul Pembelajaran Membaca Pemahaman Teks Cerita Petualangan Untuk Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 5(2), 791. https://doi.org/10.22219/jp2sd.vol5.no2.791-798
Novita, L., & Sundari, F. S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Game Ular Tangga Digital. Jurnal Basicedu, 4(3), 716–724.
Novita, L., Sundari, F. S., & Rabani, K. R. (2020). Penerapan Media Game Ular Tangga Digital untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 8(2), 126–137. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v8i2.12329
Pohan, N. (2017). Pelaksanaan proses belajar melalui bimbingan aspek afektif, kognitif dan psikomotorik siswa di Madrasah Ibtidaiyah Swasta Amal Shaleh Medan. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Pratiwi, D. E. (2020). Pengembangan Buku Ajar IPA SD melalui Pendekatan Konsep Cinta Keberagaman Suku Bangsa dan Budaya Indonesia. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 8(1), 35–50. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v8i1.11903
Putra, I. W. G. A., Yudana, I. M., & Suarni, N. K. (2014). Efektifitas Pelaksanaan Standar Proses (Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan RI No. 65 Tahun 2013) Dalam Pembelajaran Pkn Pada Siswa Tingkat Pertama SMP Negeri Se-kabupaten Badung. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 5(1).
Putri, A. F., & Komariah, K. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) sebagai Bahan Ajar pada Mata Pelajaran Pengetahuan Bahan Makanan bagi Siswa Kelas X Jasa Boga SMK Muhammadiyah 1 Moyudan. E-Journal Student PEND. TEKNIK BOGA-S1, 5(5).
Rusilowati, A. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Bahasa Inggris Bermuatan Nilai Pendidikan Karakter Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Semarang. Journal of Primary Education, 2(2), 63–70.
Savitri, R. I., Chamisijatin, L., & Andayani. (2019). Peningkatan Pemahaman Konsep Nilai Tempat Bilangan melalui Media Kantung Biji Bilangan pada Siswa Kelas I-A Sekolah Dasar. JJurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar, 7(April), 60–65. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jp2sd/article/view/8639
Setiawan, F. (2019). Pengembangan Media Delima (Denah Lingkungan Rumah) Pada Subtema Bermain Di Lingkungan Rumah Untuk Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 7(2), 151–156. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jp2sd
Shobirin, M. (2016). Analisis Kesesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Yang Dikembangkan Guru Dengan Kurikulum 2013 Pada Materi Virus Kelas X SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 5(3).
Suharnoko, F., & Firmansyah, G. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Melompat Melalui Permainan Lompat Cermin Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal SPORTIF: Jurnal Penelitian Pembelajaran, 4(2), 145–158.
Yulina, U. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Materi Daur Hidup Hewan Menggunakan Media Circle Carton Pada Siswa Kelas Iv Sdn Sempol 04 Kecamatan Pagak Kabupaten Malang. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 1(2), 32. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v1i2.1803
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD) agree to the following terms:
- For all articles published in Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.