Model Pendidikan Pesantren: Studi Kasus di Pesantren Rakyat Al-Amin Sumberpucung Kab. Malang

Authors

  • Ianatut Thoifah Universitas Muhamamdiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.22219/progresiva.v7i2.13978

Keywords:

Education Componen, Model, Islamic Boarding School, Kyai

Abstract

System is a set of elements of education which are related and connected each other and give influence each other to achieve a certain goal. One of attempt that can be done is through developing system of Islamic Education there, while the model is a product of developing system. Focus of this research is how implementation of the model “Rakyat Al- Amin” Islamic boarding school in Sumberpucung, Malang including some components of Islamic boarding school itself: boarding, mosque, Islamic classic books, students and kiyai. The result of this research shows the difference of the components of Islamic boarding school commonly and the components of Rakyat Islamic boarding school. In the reality Rakyat Islamic boarding school only has 3 components such as teaching Islamic classic book, students and kyai, but it doesn’t mean that the other components of Islamic boarding school are not important, the other components just have different function.

Downloads

Download data is not yet available.

References

upeno, Hadi Supeno. Pendidikan dalam Belenggu Kekuasaan. Magelang: Pustaka Paramedia, 1999.

Surakhmad, Winarno. Kembalikan Pendidikan Pada Masyarakat, dalam http://www.kompas.com/kompas%2D- cetak/0111/20/dikbud/kemb09.html, berita ini dimuat dalam harian Kompas (20 November 2001). Diakses pada 10 April 2013.

Musnamar, Tohari. Bimbingan dan Wawanwuruk sebagai Suatu Sistem. Yogyakarta: Cendikia Sarana Informatika, 1985.

Amsyari, Fuad. Keharmonisan Lingkungan sebagai Determinan Keberhasilan Pembangunan Pendidikan: Suatu Analisis dari Pandangan Islam. Surabaya: Indah Offset, 1986.

Nasir, Ridlwan. Mencari Tipologi Format Pendidikan Ideal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.

Kantaprawira, Rusadi. Aplikasi Pendekatan Sistem dalam Ilmu-ilmu Sosial. Jakarta: Bunda Karya, 1987.

Qutub, Muhammad. Sistem Pendidikan Islam, Peterj.: Salman Harun. Bandung: al-Ma’arif, 1984.

Clifford, Geertz. Abangan Santri, Priyayi dalam Masyarakat Jawa, Peterj.: Aswab Mahasin. Jakarta: Dunia Pustaka Jaya, 1983.

Munir Mulkhan, Abdul. Runtuhnya Mitos Politik Santri: Strategi Kebudayaan dalam Islam. Yogyakarta: Sipress, 1994.

Dhofier, Zamakhsyari. Tradisi Pesantren: Studi tentang Pandangan Hidup Kiai. Jakarta: LP3ES, 1994.

Tim Penyusun, Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 1989.

Saliman & Sudarsono, Kamus Pendidikan: Pengajaran dan Umum. Jakarta: Rineka Cipta, 1994.

Tim Penyusun, Ensklopedi Islam Indonesia. Jakarta: Djambatan, 1992.

Hasbullah, Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia: Lintasan Sejarah Pertumbuhan dan Perkembangan. Jakarta: Rajawali Pers, 1996.

Ziemek, Manfred. Pesantren dalam Perubahan Sosial. Jakarta: P3M, 1986.

Aly, Abdullah. Pendidikan Islam Multikultural di Pesantren. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2011.

Jacub, M. Pondok Pesantren dan Pengembangan Masyarakat Desa. Bandung: Angkasa, 1981.

CH. Mufidah, Pesantren Rakyat, dalam jurnal el-Harakah Vol. 14, No. 1 Tahun 2012.

Wahid, Abdurrahman, dkk., Pesantren dan Pembaharuan. Jakarta: LP3ES, 1988.

Yasmadi, Modernisasi Pesantren: Kritik Nurcholish Madjid Terhadap Pendidikan Islam Tradisional. Jakarta: Ciputat Press, 2002.

Downloads

Published

2019-01-10

How to Cite

Thoifah, I. (2019). Model Pendidikan Pesantren: Studi Kasus di Pesantren Rakyat Al-Amin Sumberpucung Kab. Malang. Progresiva : Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 7(2), 145–151. https://doi.org/10.22219/progresiva.v7i2.13978